خوراکی های خوشمزه استان اردبیل به عنوان سوغات

خوراکی های خوشمزه استان اردبیل به عنوان سوغات

هر استانی با توجه به شرایط اقلیمی  و  فرهنگی که دارد دارای خوراکی های متنوعی است. درادامه می خواهیم شیرینی ها و خوراکی های لذیذ اردبیل را که می تواند به عنوان سوغات خریداری شود به شما معرفی نماییم. با یارپوز همراه شوید.

شیرینی های سنتی معروف اردبیل

قچکورگی، سه‌گوش، نان شری فطیری، نان فطیر، چنگونی، پیشی، باقلوای زعفرانی، حلوای زعفرانی، یارتما ، باقلوای بادام، قطاب، راحت‌الحلقوم، حلوای سیاه، قطاب عسلی، شیرینی کشمشی و نان چای چروکیستان از شیرینی‌های سنتی استان اردبیل محسوب می شوند.

قره حلوا( حلوای سیاه) اردبیل

حلوای سیاه از معروف ترین و لذیذ ترین شیرینی های سنتی اردبیل  با تاریخچه یک قرن است. اهالی این استان قره حلوا را با در فصول سرد با چای میل می کنند. برای پخت حلوای سیاه اردبیلی از موادی مانند  جوانه گندم، شیره عسل، گردو،کره حیوانی، آرد سبوس دار، پودر نارگیل و پسته استفاده می کنند. پیشنهاد ما به شما این  است که حتما در سفر خود به اردبیل از این حلوا خریداری کنید.

باقلوای اردبیل

از شیرینی های مشهور و خوش مزه دیگر اردبیل می توان به باقلوای این استان اشاره کرد. باقلوا در بسیاری از شهرهای ایران مانند تبریز و یزد  نیز پخته می شود. اما در تهیه باقلوای اردبیل از شکر، پودر پسته، ماست، آب لیمو ترش کرده، بیکینگ، ‌پودرتخم‌مرغ، گردو، شیر، روغن مایع، آرد گندم و نشاسته استفاده می شود. برای علاقه مندان به شیرینی،  باقلوای  اردبیل می تواند انتخاب خوبی برای سوغاتی باشد. گاهی اوقات برای بهتر کردن مزه باقلوا به جای شیره قند ازعسل استفاده می کنند.

حلوای زنجبیل اردبیل

این حلوا بسیار مقوی،  خوشمزه و لذیذ و دارای ارزش غذایی بالایی است. حلوای زنجبیل را می توان در استان های دیگر مثل آذربایجان شرقی و غربی و گلستان تهیه کرد. حتما حتما برای یک بار  هم که شده این حلوای فوق العاده خوشمزه را امتحان کنید. مواد لازم برای پخت این حلوا پودر زنجبیل، آرد گندم، شکر، کره، پودر شکر، روغن جامد و  در برخی اوقات پودر قند حلوای زنجبیل استان اردبیل  است.

 

نان برنجی خلخال (قند چوریی) اردبیل

نان برنجی در استان اردبیل نیز به عنوان یکی از شیرینی های سنتی پخته می شود. این شیرینی زبان زد خاص و عام است و در زبان محلی به آن قندچوربی می گویند. دلیل نام گذاری این شیرینی به قندچوربی  استفاده از پودر قند در ترکیب اولیه نان برنجی است.

حلوای سفید (آغ حلوا) به عنوان سوغات اردبیل

آغ حلوا هم همانند قره حلوا از شیرینی های لذیذ اردبیل محسوب می شود. روش های مختلفی برای پخت این حلوا وجود دارد ولی به طورکلی از موادی مانند شیره بال، آرد برنج ، زنجبیل و وانیل استفاده می کنند. مسئله جالب این است که  مردم اردبیل از حلوای سیاه برای هدیه  به تازه عروس ها استفاده می کنند.